Cła na towary z AliExpress to temat, który często powraca. Niegdyś powodem tego była wojna handlowa prowadzona przez ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych – Donalda Trumpa. Dzisiaj, jest to między innymi zmiana przepisów dotyczących „podatku VAT i cła od przesyłek spoza Unii Europejskiej”. Czy za każdym razem, gdy kupujemy produkty na chińskim serwisie, jesteśmy zobowiązani do uiszczenia opłaty celnej? Jak bezproblemowo zamówić przesyłkę z Chin? Pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.
AliExpress jest bardzo popularną platformą e-commerce, która oferuje korzystne ceny, dostawy na całym świecie oraz bezpieczne płatności. Ten chiński serwis sprzedażowy jest jednym z najlepiej ocenianych przez Polaków. Pomimo że umowa o świadczenie usług transakcyjnych AliExpress podlega prawu Hongkongu, to konsumenci w Unii Europejskiej mają określone prawa ustawowe przy zakupie towarów przez Internet. Dzięki temu, że AliExpress dba w ten sposób o każdego klienta na świecie zyskał bardzo duże grono zadowolonych użytkowników.
AliExpress przesyłka oclona – co oznacza ten słynny komunikat?
Każdy kraj ma własną politykę celną. W przypadku Polski bardzo wiele zależy od ogólnej polityki Unii Europejskiej. Obecnie na terenie całej Unii obowiązuje zwolnienia z VAT i cła od zakupu tzw. małych przesyłek o wartości do 22 euro. Gdy jednak na telefonie pojawia się komunikat „przesyłka oclona” z AliExpress to, co to naprawdę znaczy?
Serwis AliExpress umożliwia śledzenie przesyłki. Gdy wejdzie się w aplikację śledzącą można natknąć się na komunikat „przesyłka oclona”. Oznacza on, że przesyłka z zagranicy z powodzeniem przeszła przez urząd celny i teraz trafi do kraju, gdzie z rąk do rąk w końcu trafi do końcowego klienta.
Komunikat „przesyłka oclona” z AliExpress to właściwie status, czyli stan, w jakim obecnie znajduje się paczka. Jeżeli w opcji śledzenia przesyłki nie widnieje ów status, to znaczy, że przesyłka została w urzędzie celnym. Wówczas kolejnym krokiem będzie otrzymanie pisma z urzędu celnego, z powiadomieniem o konieczności uiszczenia opłaty celnej.
Procedura celna, czyli co zrobić, gdy paczka z AliExpress utknęła w Polsce
Jak ustalili specjaliści z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przesyłka z Chin podróżuje do Polski minimum cztery tygodnie.
Nie jest niczym dziwnym, że droga paczki z Chin do Polski jest bardzo długa i ma wiele przystanków. Zaczynając od sortowni w Chinach, paczka idzie drogą morską, lub lądową przez port w Małaszewicach, sortownię, następnie Urząd Celny, odpowiednią placówkę pocztową, wprost do drzwi klienta.
Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje niepożądane. Kiedy paczka jest w tranzycie, oznacza to, że przedmiot został wysłany z kraju nadania i jest w drodze do adresata. Przesyłka z Chin wysyłana jest za pośrednictwem China Post. Gdy trafia do sortowni w Polsce może pojawić się nierzadko problem techniczny. Np. czytnik kodu kreskowego może mieć problem z odczytaniem przesyłki lub zmęczony pracownik popełnia błąd podczas sortowania. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku paczka może trafić do pojemnika na ponowne cykle lub zwroty, co zdecydowanie opóźni czas jej dostarczenia. W takim przypadku warto skontaktować się z polską firmą kurierską, która będzie dostarczała przesyłkę.
Przesyłka utknęła w urzędzie celnym. Czyli paczka utknęła w Polsce
Nie zawsze przesyłka zostaje oclona. AliExpress posiada także w swojej aplikacji status „Into customs” albo „Custom clearance” (Kontrola celna albo zatrzymano do oclenia) – paczka wylądowała w Urzędzie Celnym i została poddana kontroli celnej. Na tym etapie możesz otrzymać pismo z urzędu z prośbą o uiszczenie cła. Gdy dostajemy taką informację to możemy być pewni, że paczka nie zginęła gdzieś w otchłani polskiej lub chińskiej sortowni, a jest bezpieczna w Urzędzie Celnym.
Rzadko zdarza się, by paczka z AliExpress utknęła w Polsce. Wymienione wcześniej przypadki zdarzają się znacznie częściej, niemniej jednak nie warto lekceważyć pewnego ryzyka związanego z zakupami, które mają dotrzeć do nas z tak daleka.
Hmm. Moja paczka 24.11 trafiła do Polski, 3.12 nadano jej status oclona. Od tamtej pory nie mam o paczce żadnych wieści. Ma już numer nadany z Poczty Polskiej. Ta jednak uważa, że to nadal sprzedawca w Chinach i to on odpowiada za ten stan. Ta firma za nic ma klienta. Nie pomagają reklamacje. Nie mam pojęcia gdzie już mam jej szukać.
Mam podobny problem. Przesyłka osłona 3.12.2021 i do dzisiaj, tj. 17.01.2022 echo. Pisałem do nadawcy, ale nie jest w stanie nic zrobić. Pierwszy raz zdarza mi się taka sytuacja.