Prepress i postpress to pojęcia używane w poligrafii i druku, którymi posługują się specjaliści z branży. To oznacza, że dla przeciętnej osoby wyrażenia te mogą być niezrozumiałe i nie wiązać się z żadną konkretną czynnością. Pojęcie prepress, press i postpress jest bezpośrednio związane z całym procesem przygotowania materiału do druku, a każde z nich dotyczy innych działań. Co więcej, są one dużo ważniejsze niż samo drukowanie i wpływają na ostateczną satysfakcję klienta oraz zadowolenie odbiorców. Czym zatem jest prepress i postpress? Co kryje się pod tymi pojęciami? Jakie znaczenie dla druku ma prepress i postpress?
Zobacz: Opinia publiczna – czym jest i jak się kształtuje?
Co to jest proces prepress?
Najprościej rzecz ujmując, prepress oznacza przygotowanie materiałów do druku. Pojęcie te można przetłumaczyć na procesy przeddrukowe lub określić po prostu, jako przygotowanie do druku. Są to więc wszystkie czynności, które trzeba wykonać przed puszczeniem materiału do druku (press), aby całość dobrze wyglądała już po wydrukowaniu. Proces ten obejmuje pełne i profesjonalne przygotowanie materiału tak, aby był gotowy do natychmiastowego druku. Prepress rozpoczyna się tuż po złożeniu zamówienia przez klienta, w którym należy określić jak najwięcej parametrów: rodzaj i format papieru, sposób zadruk, liczbę egzemplarzy, ogólne oczekiwania. Klient musi też przesłać wszystkie niezbędne do druku materiały tak, aby specjaliści mogli złożyć je w jedną, spójną całość. Prepress to przede wszystkim:
- skanowanie i wprowadzenie tekstu oraz grafiki do komputera;
- ewentualne przepisanie tekstu;
- przygotowanie ilustracji i opracowanie grafiki;
- obróbka danych (retusz, poprawa barw, kontrastu itp.);
- zapisanie wszystkich elementów w odpowiedniej rozdzielczości i formacie;
- przygotowanie szablonu;
- zaprojektowanie stron – układ tekstu, grafiki;
- prawdzenie projektu i wprowadzenie ewentualnych poprawek, w tym zmian od klienta;
- wprowadzenie znaków dla drukarzy;
- wydruk próbny;
- przeniesienie danych do PostScriptu;
- kontrola poprawności danych i wprowadzenie ewentualnych zmian.
Jak widać, prepress obejmuje wiele procesów i jest dość skomplikowany. Jednocześnie od niego zależy to, jak ostatecznie będzie wyglądał wydruk i czy spełni oczekiwania klientów. Zadbanie o każdy etap i duża szczegółowość tego procesu zmniejsza ryzyko błędów i oszczędza konieczność wprowadzania kolejnych zmian na dalszych etapach druku, co wiąże się z kolejnymi kosztami. Dzięki sprawnie i prawidłowo przeprowadzonemu procesowi prepress klient zyskuje pewność, że do druku trafi materiał odpowiednio przygotowany i zgodny z oczekiwaniami zamawiającego. Po zakończeniu fazy prepress następuje drukowanie materiału, czyli tzw. press.
Zobacz: Wełna a bawełna – czym jest i co jest lepsze?
Co to jest postpress?
Najprościej mówiąc, postpress to wszystko to, co dzieje się materiałami po ich wydrukowaniu. Są to więc przede wszystkim wszystkie prace introligatorskie oraz uszlachetniające, które mają zapewnić ostatecznej wersji odpowiedni wygląd i wytrzymałość. Co ważne, na tym etapie nie wprowadza się już żadnych zmian. Uszlachetnianie polega na zwiększeniu wytrzymałości materiałów (np. odporność na promieniowanie UV) oraz nadaniu odpowiednich walorów estetycznych. Materiały mogą być pokryte lakierem (np. ulotki), tłoczone (teczki, dyplomy), czy laminowane (menu, wizytówki, opakowania). Z kolei introligator dba o krojenie i cięcie, które zapewniają odpowiedni format ostatecznemu dziełu. Dodatkowo jeśli materiały mają mieć okładkę, to również wykonuje się ją w trakcie procesu postpress. Dotyczy to więc przycinania bądź złamywania, dodania okładki, klejenia lub szycia wkładu oraz oprawiania materiałów. Jest to więc faza, która ma zadbać o ostateczny efekt zarówno wizualny, jak i jakościowy. Wydrukowanym materiałom nadaje się odpowiednią formę, spaja się je w jedną całość i dodaje efekty, które zapewnią najwyższą wytrzymałość i najlepszą estetykę. To, jak wygląda postpress, zależy więc w dużej mierze od oczekiwań zamawiającego oraz rodzaju przygotowywanych materiałów. Inaczej trzeba wykończyć ulotkę reklamową, czy teczkę, a inaczej książkę. Postpress jest ostatnim etapem profesjonalnego druku i po nim można przekazać materiały klientowi do dalszej dystrybucji.
Zobacz: Czym Jest Leasing Flotowy i Czym Się Charakteryzuje?