W przypadku większości samochodów osobowych, a także dostawczych stosowanie hamulców tarczowych, bębnowych czy ich hybrydy, jest optymalnym rozwiązaniem, które z powodzeniem można wykorzystywać na co dzień. Nie jest to jednak dobry pomysł w przypadku ciężkich pojazdów ważących kilkadziesiąt ton. Retarder to hamulec górski i jest on niezbędnym wyposażeniem aut ciężarowych. Jak działa retarder oraz jak go używać?
W samochodach dostawczych oraz ciężarowych na ogół używa się hamulców tarczowych, bębnowych lub ich hybryd. Zazwyczaj, w tradycyjnych warunkach pogodowych i drogowych są one wystarczające, jednak, w sytuacjach, w których nie są w stanie sobie poradzić, należy wspomagać się specjalnym hamulcem, tak zwanym retarderem.
Sprawdź jaki jest idealny prezent dla kierowcy tira.

Retarder — co to za wynalazek i czy jest w ogóle potrzebny?
Jak można się domyślić, praktycznie w wielu przypadkach nie mamy do czynienia z retarderem. Standardem pozostają hamulce tarczowe, bębnowe lub ich połączenie. Użycie ich w pojazdach będzie wystarczające — te hamulce dobrze radzą sobie z częstym i długim hamowaniem. Producenci muszą jednak montować w niektórych pojazdach dodatkowe wyposażenie. Retarder to hamulec właśnie do zadań specjalnych. Duża masa pojazdu oraz jego prowadzenie w terenie, gdzie występują znaczne pochyłości, to główne powody, dla których retarder jest wykorzystywany. Panowanie nad kilkudziesięcioma tonami przez kierowcę samo w sobie stanowi niemałe wyzwanie, a jeśli uwzględnimy w tym brak możliwości wyhamowania pojazdu, możemy być pewni wypadku na drodze. Wiedza o tym, co to jest retarder, nie jest jednak wystarczająca. Dla bezpieczeństwa naszego oraz innych uczestników ruchu należy rozumieć, jak działa retarder i jak go używać.
Retarder — jak działa jego mechanizm?
Sytuacja, w której temperatury układu hamulcowego zaczynają zbyt mocno rosnąć, jest wskazaniem do użycia retardera. Układ hamulcowy nie jest w żaden sposób ani wydajny, ani bezpieczny, kiedy się przegrzewa. Na rynku mamy kilka rozwiązań i typów retardera, które z powodzeniem stosuje się w samochodach ciężarowych. Najczęściej spotyka się retardery silnikowe, które w swoim działaniu wykorzystują ciśnienie ze spalin, dzięki montażowi przy wylocie ze spalin silnika. Inne, zaawansowane i droższe, retardery hydrodynamiczne, używają olej, którego temperatura jest kontrolowana poprzez płyn chłodniczy. W pojazdach montowane są także ciężkie retardery elektromagnetyczne, które działają na zasadzie zjawiska prądów wirowych. Niezależnie od tego, czy jest to retarder hydrodynamiczny, czy może inny, wszystkie jednak są niezastąpione, gdy same hamulce nie wystarczają. Retarder jest to niezaprzeczalnie hamulec, który znacznie zwiększa bezpieczeństwo.
Jak włączyć retarder w MAN-ie?
Umiejętność tego, jak poprawnie używać retardera, jest kluczowa, a wiedza o tym, jak włącza się retarder w MAN-ie, przyda się na co dzień. W serii F2000 pod kierownicą znajduje się drążek, który należy pociągnąć do siebie. Na końcu drążka znajduje się przycisk, który po wciśnięciu przy zadanej prędkości, wysyła sygnał, aby po jej przekroczeniu, rozpoczęło się hamowanie i trwało tak długo, aż pojazd nie zwolni do zadanej prędkości. Z kolei w wersji TGA lub TGX może również znajdować się drążek pod kierownicą, ewentualnie dedykowane przyciski na kierownicy. I znów, na końcu drążka znajdujemy przycisk. Jego naciśnięcie spowoduje uruchomienie retardera z maksymalną mocą, a ponowne naciśnięcie zakończy jego działanie.
Retarder Scania — jak go używać?
Włączenie retardera w MANie nie jest zbyt skomplikowane. Podobnie sprawa ma się w przypadku retardera Scania. Zwalniacz może pracować zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Pierwszy uruchamia się poprzez pedał hamulca, a drugi za pomocą dźwigni na desce rozdzielczej. W przypadku retardera Scania następuje mniejsze zużycie klocków i tarcz lub bębnów i szczęk. Jest to nowoczesny retarder hydrodynamiczny.