Strona głównaMotoryzacjaKierownica w Twoim aucie drży? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody wibracji kierownicy

Kierownica w Twoim aucie drży? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody wibracji kierownicy

Wibracje kierownicy podczas jazdy zdecydowanie utrudniają użytkowanie auta. Nie dosyć, że spada komfort podróżowania, to dochodzi to nieprzyjemne uczucie, że coś jest nie tak. Zwykle wibracje są umiarkowane, więc ich pojawienie się nie wymaga natychmiastowego zatrzymania i odtransportowania auta do warsztatu. Korzystanie z auta w tym stanie może doprowadzić jednak do pogłębienia problemu, przez co naprawa będzie prawdopodobnie droższa i bardziej skomplikowana.

Kierownica w sprawnym samochodzie nie powinna się trząść podczas jazdy

Wibracje kierownicy mogą wynikać z różnych przyczyn. Niektóre są łatwe w wykryciu i już po samym opisie objawów mechanik jest w stanie określić, co może odpowiadać za drgania na kole kierownicy. Wówczas wystarczy kupić odpowiednie części samochodowe i je wymienić. Czasami jednak zdarzają się nietypowe przypadki, których usunięcie wymaga długiego dochodzenia do źródła problemu. Drgania mogą występować także w określonych sytuacjach – w trakcie hamowania, przyspieszania, podczas jazdy, a nawet na postoju. To właśnie dzięki takim szczegółowym objawom można trafniej oszacować, co może być przyczyną usterki.

Jeśli wibracje pojawiają się podczas hamowania, to naturalnie powodem mogą być hamulce

Jeżeli drgania kierownicy towarzyszą naciskaniu na pedał hamulca, a do tego sam pedał pulsuje lub drga pod nogą, to sprawa jest raczej jasna – w pierwszej kolejności należy sprawdzić układ hamulcowy. Winowajcą może okazać się tarcza hamulcowa, która uległa skrzywieniu – wówczas wibracje mogą być odczuwalne także w trakcie jazdy. 

Skrzywione tarcze sprawiają, że klocki hamulcowe nie ścierają się równomiernie. Z czasem stan podzespołów będzie się zatem pogarszać. Może przez to pojawić się problem z zatrzymaniem pojazdu w sytuacji awaryjnej, gdy konieczne będzie mocne hamowanie. Jeżeli wibracje pojawiają się przy delikatnym hamowaniu, to powodem awarii mogą być problemy z zaciskiem hamulcowym, jak np. zatarte prowadnice zacisków. 

Drgania pojawiają się podczas jazdy? Winne mogą być koła lub zawieszenie

Drgania pojawiające się podczas jazdy dosyć często wynikają z problemów z kołami. Zdarzają się tak błahe przypadki, jak odpadnięcie ciężarka do wyważania. Dlatego na początek warto przeprowadzić wyważanie kół – być może to wystarczy, aby pozbyć się drgań. Najlepiej przeprowadzić wyważanie wraz z testem drogowym, który pozwala skuteczniej zredukować bicie kół odczuwalne na kierownicy.

wywazanie-kol.jpg

Inną przyczyną drgań kierownicy podczas jazdy może być skrzywienie felgi lub uszkodzenie opony. W takich przypadkach rozkład masy w trakcie obrotu koła również staje się nierównomierny. Jednak tego problemu nie da się pozbyć samym wyważaniem kół – zwykle konieczna jest naprawa bądź wymiana felgi lub opony na nową. 

W skrajnej sytuacji utratę wyważenia może spowodować nawet błoto, które przylgnęło do bieżnika. Dlatego, jeżeli kierownica zaczęła wibrować, a koła są mocno zabrudzone, to najlepiej zacząć od ich wyczyszczenia.

Jeżeli koła są w porządku, to pozostaje szukać przyczyn w zawieszeniu – a tu wachlarz możliwych opcji jest niestety szeroki. Od źle ustawionej geometrii, przez skrzywione bądź źle oczyszczone piasty, do których powierzchnia montażowa felgi nie przylega prawidłowo, aż po luzy na elementach zawieszenia takich jak np. sworznie wahacza czy tuleje. Aby określić przyczynę konieczna będzie w tej sytuacji diagnostyka zawieszenia.

Gdy kierownica drga na postoju, to problem leży zwykle gdzieś indziej

Zdarza się, że kierownica wibruje na postoju, gdy silnik jest uruchomiony – np. na światłach. Mogą za to odpowiadać uszkodzone poduszki silnika lub skrzyni biegów. Poduszki są elastycznymi podzespołami, które pochłaniają drgania generowane podczas pracy jednostki i przekładni. 

Jeżeli poduszki utracą swoje właściwości, to wibracje będą przenosić się na nadwozie. Kierowca wyraźnie odczuje to na kierownicy w trakcie postoju, ale objawy da się zauważyć zwykle również podczas przyspieszania.

Artykuł gościnny.

Jakub Nowak
Jakub Nowak
Miłośnik gry na gitarze, skończył studia ekonomiczne, lubi sprawdzać różnego rodzaju produkty w boju.
Sprawdź jeszcze

Popularne