Co jeść aby być zdrowym?

0
189
zdrowe jedzenie

Zdrowa dieta to bardzo popularne hasło zwłaszcza w ostatnich latach. Co rusz liczne firmy z branży spożywczej reklamują swoje produkty jako zdrowe albo pozbawione cukru. Oczywiście w zdecydowanej większości wypadków wiąże się to ze zwiększoną ceną. Często myśląc o zdrowym jedzeniu myślimy o sylwetce i wszechobecnej popularnością na bycie fit. Jednak podstawą dobrze zbilansowanej diety jest zdrowie, a nie wygląd.

Jak zdrowo się odżywiać

W świadomości wielu osób zdrowe odżywianie sprowadza się do ograniczenia cukrów i tłuszczów oraz odpuszczenia jedzenia z Macdonalda czy jedzenia pizzy co sobotę. Rezygnacja ze słodyczy nie sprawi że nasza dieta będzie zdrowa. Wykluczymy w ten sposób jeden z czynników mających wpływ na gromadzenie tłuszczu, ale nic więcej. W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić: NIE MA jednej diety idealnej dla każdego. Każdy z nas ma inny organizm, który reaguje inny sposób na dostarczane pokarmy. Nie wspominając o osobach z insulinoopornością, albo chorobami autoimmunologicznymi. Przejdźmy do kilku zasady prawidłowego żywienia, które są w większości przypadków uniwersalne. Zawsze jednak zalecamy kontakt z dietetykiem w celu profesjonalnego ułożenia diety.

Prawidłowe odżywianie

Zacznijmy od kilku sztampowych, ale jednak uzasadnionych zasad prawidłowego odżywiania.

1. Wyeliminuj napoje słodzone.

Nic prostszego, a zarazem trudnego dla pewnej grupy osób. Napoje słodzone posiadają w 100ml nawet 10g cukru. Proponujemy prosty eksperyment, weź szklankę wsyp do niej dwie łyżeczki cukru, i zalej to 100ml wody. Smaczne? Prawdopodobnie nigdy nie stanie się to twoim ulubionym napojem. Napoje słodzone powodują szybsze starzenie skóry, wzrost wagi oraz otłuszczenie wątroby.

2. Cukier to biała śmierć?

cukier

Nie do końca, należy pamiętać, że to zawsze dawka czyni truciznę. Rozsądne dawkowanie cukru jeszcze nigdy nikogo nie zabiło, ani nie wpłynęło negatywnie na jego zdrowie. Cukier jest bardzo powszechny w naszej diecie, wiele osób sobie z tego nawet nie zdaje sprawy. Polewając pizze czerwonym, smacznym ketchupem sprawiamy, że ta jest jeszcze większą bombą kaloryczną. Tak, ketchup zawiera cukier i to w naprawdę sporej ilości. Efektem nadmiernego spożywania cukru jest oczywiście otyłość oraz problemy metaboliczne.

3. Produkty przetworzone.

W dzisiejszym świecie spożywamy bardzo wiele produktów wysoko przetworzonych. Z punktu widzenia zdrowego organizmu, takie podejście nie ma uzasadnienia. Jeżeli jakiś produkt normalnie ma datę sprzyja do 10 dni od wytworzenia, a po przetworzeniu jest to pół roku, to nie oszukujmy się w naturalny sposób taki efekt nie został osiągnięty. Żywnością wysoko przetworzoną nazwiemy produkty poddane obróbce przemysłowej. Stworzenie takiej żywności jest raczej niemożliwe, albo bardzo trudne w domowych warunkach. Zdrowa żywność jest naturalna, a dodatkowo często znacząco tańsza od wysoko przetworzonej.

4. Dieta bogata w warzywa.

Warzywa to produkt który bardzo ciężko przedawkować. Mało kaloryczny, zdrowy bogaty w witaminy, po prostu obowiązkowy dla każdej osoby chcącej zadbać o swoje zdrowie. Oczywiście najzdrowiej będzie zjeść marchewkę prosto z zjem (oczywiście po umyciu), ale nie ma żadnych przeciwwskazań dla stosowania warzyw na parze bądź gotowanych.

5. Regularne odżywianie

Jeden z najbardziej niejasnych tematów w kwestii żywienia. Utarło się, że optymalne jest jedzenie 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych. Jednak wiele osób uważa że nie ma to większego znaczenia, chodzi tylko o to żeby dostarczać w ciągu dnia odpowiedniej ilości kalorii i makro składników, nawet jeżeli miałby to być jeden posiłek na dobę. Jeden aspekt nie jest jednak podważany, albo przynajmniej często uważany jako istotny. Chodzi o regularność spożywania posiłków. Nawet jeżeli zdecydujemy się na dość rygorystyczne podejście i jeden posiłek w ciągu dnia to powinniśmy jeść go o określonej godzinie. Regularność jest ważna w wielu aspektach naszego życia. My proponujemy racjonalne podejście i spożywanie kilku posiłków w ciągu dnia. Dieta powinna być dopasowana do nas, a nie na odwrót. Jeżeli podporządkujemy nasze życie temu że musimy zjeść posiłek o danej porze to jesteśmy na straconej pozycji. Większość z nas ma ustalony tryb życia i wie kiedy pojawiają się okienka na spożycie posiłków. Wprowadzenie regularnego odżywiania nie jest trudne, a przynosi wiele korzyści.

6. Woda zdrowia doda?

woda

Człowiek składa się w większości z wody. Jej znaczenie dla naszego organizmu jest nie do przecenienia. Dzięki wodzie usuniemy z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii oraz ustabilizujemy temperaturę ciała.  Jednak nawet woda w nadmiarze jest szkodliwa i prowadzi do wypłukiwania soli mineralnych z organizmu. Powinniśmy dbać o to żeby nigdy nie być spragnionymi, gdyż jest to objaw odwodnienia organizmu. Ma to szczególne znaczenie podczas wysiłku fizycznego oraz wysokich temperatur.

7. Alkohol w diecie

Racjonalne żywienie raczej nie przewiduje alkoholu w codziennej diecie. Zapewne w takim momencie pojawia się pytanie odnośnie czerwonego wina, często spożywanego w krajach południowych albo przez osoby z chorobom układu krążenia. W niewielkich ilościach faktycznie może pomagać, natomiast w przypadku południowców, wino nie jest wypijane dla zdrowotności. Alkohol niszczy nerki i wątrobę. Nie niesie ze sobą żadnych pozytywnych konsekwencji. Należy ograniczyć go do minimum lub wyeliminować całkowicie.

Fosfor w jedzeniu

Rola fosforu w jedzeniu jest nie do przecenienia. Odgrywa ważną rolę w mineralizację kości i zębów. Dostarczenie fosforu do organizmu to jedna z prostszych rzeczy. Występuje w ogromnej ilości produktów. Nadmierna podaż natomiast może pogorszyć wchłanialność wapnia, żelaza i innych istotnych pierwiastków. Produktami z który dostarczymy organizmowi dużej ilości fosforu są wędliny, sery oraz produkty zbożowe, przy czym wchłanialność z tych ostatnich jest wyraźnie niższa.

Białko w jedzeniu

Białko jest podstawowym budulcem tkanki mięśniowej. Odgrywa bardzo ważną rolę w treningu siłowym. Jest nieprzecenione przy zdrowej diecie. Organizm człowieka jest w stanie wyprodukować białko, jednak w za małej ilości. Istnieje spora ilość wysokobiałkowych produktów, z który najbardziej istotne to: mięso, sery, jaja, orzechy oraz zboża.

W naszym żywieniu najważniejsze jest to aby podejść do niego w racjonalny sposób. Nie można być zbyt radykalnym bo też nie o to chodzi. Jeżeli przez cały tydzień będziemy dostarczać do organizmu wartościowe pożywienie, spełniające nasze zapotrzebowanie kaloryczne oraz odpowiednio bogate w białko, węglowodany i tłuszcze to jedna pizza w tygodniu, albo jakiś baton nie sprawi, że nagle zaprzepaścimy cały proces. Zrozumienie zdrowego odżywiania naprawdę nie jest trudne, i jest jedną z najłatwiejszych rzeczy jakie możemy zrobić dla swojego zdrowia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz komentarz
Proszę wpisać swoje imie