Pozycjonowanie oraz optymalizacja to słowa, które bardzo często używane są jako zamiennik pojęcia SEO. A tymczasem są to dwa odrębne zakresy działań, które co prawda wchodzą w skład działań procesu SEO, jednak znacznie się od siebie różnią. Pozycjonowanie dotyczy działań prowadzonych poza daną witryną internetową, zaś optymalizacja związana jest właśnie z nią. Jedno natomiast jest pewne- bez właściwej optymalizacji niema skutecznego pozycjonowania. W niniejszym artykule przybliżymy więc nieco zakres działań, które są konieczne, by odpowiednio dostosować swoją stronę pod wymagania wyszukiwarki Google. A więc zaczynamy!
Czym jest optymalizacja strony?
Optymalizacja strony to wszelkie działania prowadzone w obrębie danej strony internetowej, które mają na celu dostosowanie zarówno elementów wewnętrznych strony- takich jak kody czy metatagi, jak i elementów zewnętrznych- treści, grafika, układ strony na potrzeby wyszukiwarek internetowych. Najczęściej jest to wyszukiwarka Google, zaś dostosowanie do niej strony odbywa się na podstawie wielu algorytmów, a więc pewnych zasad, określonych w dokumencie o nazwie „wytyczne Google dla webmasterów”. Optymalizacja strony jest więc pewnym procesem, na który składa się wiele działań. Natomiast dzięki nim możliwa jest lepsza ocena witryny przez wyszukiwarkę Google, a tym samym znaczna poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Aby jak najlepiej rozpoznać potrzeby i wskazać skuteczne rozwiązania dla danej witryny, najlepiej rozpocząć od przeprowadzenia audytu SEO, który wskaże elementy wymagające poprawy oraz zakres działań, które należy przeprowadzić w celu najlepszej optymalizacji strony – mówi nam Paweł Reczek z Agencji SEO Websin.pl
Słowa kluczowe
Jest to tak naprawdę czynność, którą nie wchodzi ściśle w skład działań optymalizacji, lecz powinna być nimi poprzedzona. W tym celu należy dokładnie przeanalizować czego dotyczy nasza oferta i wybrać pojedyncze słowa, które najlepiej ją opisują. Właściwie dobrane słowa kluczowe to tak naprawdę połowa sukcesu, gdyż to na nich opierać będą się działania zarówno związane z samym pozycjonowaniem, jak i optymalizacją.
Tytuł, opis i adres strony
Meta tag title to bardzo ważny element, informujący o tym, czego dotyczy dana treść. Najlepiej, gdy zawiera on słowo kluczowe i gdy jest długi na około 60 znaków ze spacjami. Ponadto nie może on być powtarzalny dla poszczególnych podstron. Meta tag description to z kolei opis, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google tuż pod tytułem. Powinno być to krótkie streszczenie tego, co zawiera strona- około 150 znaków ze spacjami. Im bardziej ciekawszy opis, tym chętniej skorzysta z niego Internauta. Podobnie jak w przypadku tytułu, opis powinien być różny dla każdej podstrony. Jeśli chodzi o właściwy adres URL powinien on jak najlepiej opisywać zawartość strony a ponadto być zwięzły (na maksymalnie 100 znaków) i nie powinien zawierać znaków specjalnych.
Praktyczne menu
Menu jest elementem, który służy nawigacji po stronie i pozwala użytkownikowi odnaleźć na niej to, czego aktualnie szuka. Jest to jeden z najważniejszych elementów całej strony, dlatego powinien być dokładnie przemyślany. Menu musi być przede wszystkim funkcjonalne, czytelne i intuicyjne a także właściwie uporządkowane. Dzięki temu użytkownik z łatwością porusza się po stronie, trafiając we właściwe miejsca.
Treści strony internetowej
Obecnie bardzo duże znaczenie- pod kątem optymalizacji SEO- mają treści, które znajdują się na stronie. Przede wszystkim powinny one być unikatowe, a więc jak najbardziej oryginalne, autorskie. Nie wskazane jest kopiowanie tekstu z innych źródeł, bądź dokonywanie jedynie niewielkich zmian w tekście. Choć przygotowanie unikalnych tekstów wymaga poświęcenia sporej ilości czasu, to jest to wartość, którą warto ponieść, gdyż przyniesie wiele korzyści- dzięki temu nasza strona zostanie lepiej wypozycjonowana. Ponadto dobrze, by były to teksty obszerne, wyczerpujące temat, odpowiednio podzielone nagłówkami, tytułami i podtytułami, urozmaicone pasującą do tekstu grafiką a także zawierające odpowiednie słowa kluczowe.
Techniczna strona witryny
Istotne znaczenie mają także kwestie techniczne. Jest to chociażby czas ładowania strony- szybkość ładowania witryny wpływa bowiem zarówno na pozycje w Google, jak i na ruch na niej, gdyż im dłuższy czas oczekiwania na załadowanie się strony, tym większe zniechęcenie odbiorców do zapoznania się z jej zawartością. Należy więc przyjrzeć się ilości i rozmiarom poszczególnych grafik czy skontrolować wykorzystywane wtyczki. Ponadto negatywny wpływ mają także niedziałające linki wewnętrzne oraz przychodzące oraz wyświetlane w związku z nimi błędy. Częstym błędem jest także brak właściwego ustawienia języka strony, przez co może ona zostać przydzielona przez Google do innej strefy geograficznej, a tym samym nie będzie wyświetlana preferowanej grupie odbiorców. Współcześnie bardzo ważna jest także optymalizacja strony na potrzeby urządzeń mobilnych, dzięki czemu będzie ona poprawnie i szybko wyświetlana zarówno na laptopie, jak i telefonie czy tablecie.
To tylko kilka działań, które składają się na optymalizację strony pod wyszukiwarkę Google. Jeśli chcemy, by działania te przyniosły jak najlepsze rezultaty i były podstawą pod skuteczne pozycjonowanie, najlepiej powierzyć swoją stronę w ręce specjalistów ds. SEO, którzy odpowiednio przygotują stronę do dalszych kroków.
Artykuł sponsorowany