Często na początku działania firmy przychodzi taki moment, że potrzebujemy dodatkowego zastrzyku gotówki. Może być to spowodowane szybko rosnącą konkurencją, gdzie potrzebujemy jak najszybciej wbić się w rynek. Inwestowanie i szukanie inwestora kojarzy się ze startupami, które są wręcz zakłada się z myślą, aby stworzyć produkt lub usługę, która zachęci swoją innowacyjnością inwestorów. Poszukiwanie dobrego inwestora nie jest łatwą rzeczą i wymaga dużej pracy, ponieważ należy przygotować nie tylko raporty finansowe, ale także przygotować się do przedstawienia produktu w jak najlepszym świetle.
Jak sfinansować firmę?
Przed postawieniem sobie pytania jak sfinansować firmę należy zrobić dokładny kosztorys oraz dokładnie rozpisać plan na pozyskane pieniądze. Jeśli potrzebujemy niewielkie sumy, który oscylują w granicach 50 tysięcy to możemy takie kwoty zebrać po rodzinie lub najbliższych znajomych.
Szukanie inwestora
Jeśli szukać inwestora to przede wszystkim na konferencjach branżowych. W Polsce takich konferencji jest naprawdę dużo. Jeśli działasz w branży IT lub Twój produkt jest innowacyjny to z pewnością powinieneś zainteresować takimi imprezami jak Start-Up weekend. Szukanie inwestora nie należy do prostych rzeczy, ale mamy dla Ciebie parę ciekawych propozycji.
Serwisy crowdfundingowe
Takie serwisy nie raz potrafiły zaskoczyć. Wiele małych projektów uzyskało w ten sposób nawet milionowe wsparcie. Na czym polega serwis crowdfundingowy? Zasada działania jest bardzo prosta i polega na założeniu projektu i przedstawienie go jak najlepiej. Zainteresowani projektem użytkownicy wpłacają datki. W przypadku serwisów crowdfundingowych nie sprzedaje się udziałów firmy, a raczej zachęca się do finansowania za pomocą gadżetów.
Najpopularniejsze serwis crowdfundingowe to: Kickstarter, Patreon. W Polsce również mamy serwisy crowdfundingowe, cieszące się popularnością m.in: wspieram.to, polakpotrafi.pl
W Polsce te sumy są o wiele mniejsze niż w przypadku USA, ale były również duże projekty, które uzbierały ponad 500 tysięcy złotych – był między innymi projekt przekształcenia pisma świętego w audiobook. O dziwo projekt ten przyjął się bardzo dobrze i zebrał ponad 500 tysięcy złotych.
Anioł biznesu
Choć na pierwszy rzut oka można wyglądać to prześmiewczo, lecz to nic innego jak prywatny inwestor. Jeśli nadal nie wiesz jak szukać inwestora to anioł biznesu może być dla Ciebie dobrym wyjściem. Inwestor ten zazwyczaj z powodzeniem prowadził lub prowadzi wiele biznesów, więc inwestuje nie tylko swoje pieniądze, ale także swoje doświadczenie. Anioł biznesu zazwyczaj zainteresowany jest firmami w bardzo wczesnym etapie rozwoju i z innowacyjnym produktem. Substytutem do anioła biznesu jest venture capital, która działa na tej samej zasadzie, lecz w tym przypadku jest to fundusz, który zarządza finansami innych. Anioł biznesu wady i zalety – wadą jest na pewno to, że często chcą przesadny udział w firmie, często większościowy, co może zniechęcić wiele osób. Zaletą jest to, że można ugrać naprawdę duże sumy jeśli odpowiednio zainteresujesz swojego anioła biznesu.
Jak wiemy Linkedin jest to Facebook dla biznesu. Więc jak nie wiesz jak szukać inwestora to spróbuj tego sposobu. Jest to kopalnia wiedzy, kontaktów, ale także dobry sposób, aby pozyskać odpowiednie finansowanie swojej firmy. Zwłaszcza jeśli działasz w branży IT. Pamiętaj, że jeśli nie uzyskasz przychylności żadnego z inwestorów to na pewno kontakty pozyskane przez Linkedin przydadzą się w dalszej drodze prowadzenia biznesu.
Targi branżowe
Takie konferencje to świetny sposób, aby zdobyć swoich pierwszych klientów i tym samym sfinansować swoją firmę. Nie szukajmy inwestora, lecz sprzedawajmy! Targi branżowe odbywają się praktycznie w każdym większym mieście. Najpopularniejsze i największe targi w Polsce to między innymi:
Budma – są to największe targi budowlane, które odbywają się co roku w Poznaniu. Szacuje się, że na takich targach reklamuje się nawet 700 firm.
IT Future expo – jeśli Twoja firma należy do branży IT to powinieneś się zainteresować się właśnie tymi targami. Jednorazowo odwiedzane przez setki osób mogą skutecznie przyciągnąć nie tylko klientów, ale także inwestorów.
Motor show – są to z kolei targi motoryzacyjne, jedne z najpopularniejszych w Polsce. Jest organizowana co roku. Targi swoją popularnością biją na głowę konkurencję, ponieważ jednorazowa wystawa co roku przyciąga ponad 100 tysięcy oglądających z różnych krajów.
Wadą szukania inwestora w postaci klienta na targach branżowych jest ich cena. Często trzeba zainwestować w namioty reklamowe oraz w powierzchnie na nasze stanowisko. Koszty mogą sięgnąć nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, dlatego jeśli nie stać to przejdź do następnego pomysły, który pomoże Ci w szukaniu inwestora.
Grupy rekomendacji biznesowej
Networking, wymiana informacji oraz wspólne biznesy. To wszystko może zapewnić Ci grupa rekomendacji biznesowej. W Polsce popularną grupą jest grupa BNI, która zrzesza ponad 2000 przedsiębiorców z całej Polski. BNI Polska posiada oddziały w całej Polsce, tworząc grupy podzielone na regiony. Takie spotkania organizuje się co tydzień. Odbywają się według wcześniej przygotowanego programu, który obowiązuje we wszystkich grupach na całym świecie.
Pamiętaj, że inwestor to osoba, która nie tylko zasili Twoje konto, ale też pomoże w zarządzaniu i pozyskiwaniu Klientów. Osoby grające na giełdzie, u takich brokerów jak XTB, to zazwyczaj osoby, które inwestują w daną firmę, ale nie ingerują w jej działanie.