W biznesie nie można skupiać się wyłącznie na prowadzonej przez siebie działalności. Trzeba także dokładnie analizować działania swoich głównych rywali na rynku. Po to, aby poznać dzielące was różnice i zrozumieć nad czym musisz jeszcze popracować. Prawdopodobnie oni robią dokładnie to samo…
Poprawnie wykonana analiza konkurencji może być gamechangerem Twojego biznesu. Wzbogaci Cię o kilka kluczowych elementów, budując cenny zasób wiedzy:
- wady i zalety mojej strony internetowej,
- jaką mam naprawdę pozycję na rynku?
- co trzeba poprawić w SEO?
- jaką strategię ma konkurencja? Jak uniknąć popełnianych przez nią błędów? Czym się inspirować?
- ukierunkowanie działań (Twoja nowa strategia!),
- jestem na bieżąco z nowymi trendami.
Jakie narzędzia można wykorzystać do analizy konkurencji SEO?
No dobrze, ale jak opisywaną analizę konkurencji wykonać? Istotne są tu narzędzia, które pozwalają na analizę widoczności oraz linków. Najpopularniejsze i najlepsze programy w branży to zarazem nazwy, które warto zapamiętać:
- Ahrefs – jedno z kluczowych narzędzi do analizy SEO. Jego atutem jest możliwość przeprowadzania obszernych analiz.
- SEMrush – poza narzędziem SEO, platforma oferuje m.in. audyt treści, śledzenie pozycji słów kluczowych i analizę backlinków (linków przychodzących).
- Senuto – polska platforma SEO: analiza słów kluczowych, audyt konkurencji i monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Używanie tych programów lepiej zostawić profesjonalistom, ale można sprawdzić je w działaniu bezpośrednim – wszystkie one posiadają darmowe okresy używania, tzw. triale. W przypadku Ahrefs, po procesie weryfikacji własności witryny przy użyciu konta Google Search Console, można używać tego narzędzia bezpłatnie – w zakresie analizy własnej strony. Warto przekonać się, jak to działa w praktyce!
Jakie informacje mogę uzyskać, analizując działania konkurencji?
Czego możesz się dowiedzieć, zlecając analizę konkurencji? Wyjaśnia Dominik Fajferek, Head of SEO firmy SEM House: „O tym, jak kształtuje się widoczność Twojej witryny na tle konkurencji podpowie ci właśnie analiza konkurencji – pamiętaj, że nie działasz przecież w próżni. Możesz także dowiedzieć się, ile domen zewnętrznych przekazujących autorytet (i dać konkurent, bo niekoniecznie bezpośredni). Podczas analizy konkurencji z SEM House otrzymasz też listę domen, z których powinieneś pozyskiwać linki”.
Jakie wskaźniki porównywane są w analizie konkurencji?
Analiza konkurencji jest w toku. Które wskaźniki są brane wtedy pod uwagę? Przede wszystkim ważna jest ogólna widoczność, liczba domen referujących, dynamika linkbuildingu oraz słowa kluczowe, które pojawiają się u Ciebie oraz na stronach Twojej konkurencji.
Jak często przeprowadzać analizę konkurencji SEO?
Trudno udzielić precyzyjnej odpowiedzi na to pytanie. Częstotliwość analizy konkurencji zależy bowiem od wielu zmiennych. Wymieńmy najważniejsze:
- zmiany algorytmu wyszukiwarek,
- wyniki osiągane przez stronę,
- branża,
- sezonowość.
Żyjemy w rzeczywistości, w której elementem prowadzonego biznesu powinna być wiedza o tym, jak Twoja strona wypada na tle konkurencji oraz – co najważniejsze – co trzeba w niej poprawić, by zwiększyć skuteczność swojego działania. Kluczowe jest tu to, o czym wiesz najlepiej: co jest najważniejsze w Twojej branży?