Układ hamulcowy wyposażony w ABS (Anti-lock brake system) jest tym, czego pożąda każdy kierowca, któremu zależy na zwiększonym bezpieczeństwie podczas jazdy. Sprawdza się on w sytuacjach, gdy konieczne ostre hamowanie oraz ułatwia zatrzymanie pojazdu na oblodzonej drodze. Układy ABS koordynują siłę hamowania za pomocą czujników. Czym jest oraz jak sprawdzić czujnik ABS w samochodzie?
Sprawdzenie czujnika ABS
Obecna technologia czujników ABS jest o wiele bardziej zaawansowana niż kilka lat temu. Dzisiaj działanie czujnika ABS w większości aut polega na umieszczeniu dwóch oddziałujących na siebie magnetycznie elementów: czujnika i koła zębatkowego. W czujniku znajduje się magnez oraz detektor fazoczuły, a także kabel, który wysyła dane do komputera ABS i oczywiście koło zębatkowe (lub czasem koło magnetyczne), które obraca się informując jednocześnie o prędkości koła albo sile hamowania. Czujnik wychwytuje te informacje przez zmienność pola elektromagnetycznego wywołaną poruszającymi się „ząbkami” w kole.
Niestety, jako że czujniki ABS są położone niedaleko koła – są narażone na zabrudzenia, turbulencje oraz inne nieprzyjemności. O wadliwym działaniu systemu ABS informuje nas jedna z trzech kontrolek.
Czym jest rezystancja czujnika ABS?
Rezystancja, inaczej opór, to wartość fizyczna informująca o przeciwdziałaniu przepływowi prądu. To właśnie siła oporu wykorzystywana do wychwytywania wszelkiej zmienności kręcącego się koła. W czujnikach ABS pomiar oporu (rezystancji) na przewodzie zwykle powinien dawać odczyt od 1000 do 2000 omów. Względnie stała wartość odczytu świadczy o dobrym czujniku. Jeżeli zaś mierzona rezystancja zmienia się (maleje lub wzrasta) bez wyraźnej przyczyny – może to oznaczać uszkodzony, lub zanieczyszczony czujnik. Wówczas powinno się go wyczyścić lub wymienić.
Niezawodne metody sprawdzania ABS, czyli jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem
Współcześni producenci aut i podzespołów starają się jak najbardziej ułatwić diagnostykę poszczególnych podzespołów. Dlatego właśnie w wielu autach dostęp do przewodów czujników ABS jest wewnątrz kabiny nieopodal innych elementów elektroniki. W przypadku czujników tylnych mogą się znajdować pod tylnym siedzeniem lub wewnątrz bagażnika. Często bywa jednak tak (w nieco starszych modelach samochodów), że aby sprawdzić czujnik ABS, musimy zdjąć koło albo skorzystać z kanału lub podnośnika kolumnowego.
Poniżej znajduje się kilka wskazówek jak sprawdzić czujnik ABS miernikiem, w poszczególnych modelach pojazdów.
Praktyczne wskazówki — jak sprawdzić czujnik ABS bmw e39
– Zlokalizuj kostkę ABSu
– Poluzuj przewody (wyciągnij je z klipów) i odepnij kostkę od piasty
– Ustaw miernik na wartość Om (symbol Ω)
– Podepnij dwie końcówki miernika do złączy czujnika
– Porównaj wartości z tymi, które podał producent pojazdu
Praktyczne wskazówki — jak sprawdzić czujnik ABS audi a4 b5
Czujnik ABS w Audi a4 b5 jest umiejscowiony przy paście. Aby go wykręcić potrzebny będzie pasujący klucz lub kombinerki. Aby nie uszkodzić czujnika, warto przed wyjęciem spryskać gwint WD40. Reszta wygląda podobnie jak w przypadku BMW.
Praktyczne wskazówki — jak sprawdzić czujnik ABS bmw e46
BMW e46 jest nowszym modelem bawarskiego producenta, dlatego sprawdzenie czujnika ABS może odbyć się z wykorzystaniem kontrolek na desce rozdzielczej.
- Należy odpalić zapłon i odczekać chwilę
- Jeżeli zapalą się dwie kontrolki ABS i trójkąt z wykrzyknikiem w kółku i strzałce, wówczas możemy być pewni, że awarii uległ przedni czujnik ABS
- Jeżeli dodatkowo zaświeci się trzecia kontrolka sygnalizująca zaciągnięcie hamulca ręcznego (a ręczny nie jest zaciągnięty) – wtedy należy przyjrzeć się czujnikowi ABS z tyłu
Praktyczne wskazówki — jak sprawdzić czujnik abs renault scenic
Renault nieco ułatwia życie mechanikom amatorom, gdyż podczas problemów z ABSem, na ekranie deski rozdzielczej pojawia się słowny komunikat „Check ABS”. Nie jest jednak podana informacja, gdzie dokładnie leży problem. Aby sprawdzić stan czujnika, wykorzystaj program diagnostyczny i złącze OBD, lub sprawdź czujnik „ręcznie” – odkręcając koło.
WAŻNA INFORMACJA! O wiele bardziej precyzyjną metodą sprawdzania czujnika jest diagnostyka komputerowa. Czasem może się zdarzać, że czujnik ABS jest sprawny, ale komputer ma problemy z odczytem danych. W celu ustalenia dokładnych przyczyn awarii ABSu udaj się do profesjonalnego diagnosty.