Usterki w pojazdach mechanicznych mogą zdarzyć się częściej niż się przypuszcza. Problem zaczyna się wtedy, gdy nie możemy się do nich dokopać. Jedną z częstszych awarii w quadach (i nie tylko) jest brak iskry w quadzie. Podczas przejażdżki kładem może zdarzyć się, że aparat zapłonowy naszej maszyny spłata nam figla. Może to wówczas okazać się stresującą sytuacją, szczególnie gdy znajdziemy się kawałek od domu. Jak znaleźć przyczynę braku iskry w quadzie i jak poradzić sobie z ewentualną naprawą?
Brak iskry – quad 110, 125, oraz 250
Czym jest brak iskry? To potoczne stwierdzenie na brak wyładowania prądu pomiędzy dwoma elektrodami w świecy zapłonowej (tzw. iskry), która inicjuje spalanie paliwa w silniku. Brak iskry równa jest brak energii wytwarzanej w komorze silnika, a tym samym brakiem pracy pojazdu. Jeśli więc zdarzy się komuś wyjechać w szczere pole quadem i nie móc go odpalić, gdy odpalić, gdy zgaśnie – winowajca zwykle jest jeden. W quadzie 125 brak iskry może być spowodowany złą jakością paliwa lub problemami, które opiszemy w dalszej części artykułu.
Brak iskry w quadzie 110 – jak poradzić sobie z awarią?
Poradzenie się z problemem układu zapłonowego w małym silniku paradoksalnie może okazać się trudniejsze od tego w większym. Awaria świec lub cewek zapłonowych to dość częste problemy silników w quadach, skuterach, ale też motocyklach.
Do sprawdzenia iskry można użyć kilku sposobów. Najlepsze i dające jednoznaczny wynik jest wykorzystanie tzw. testera iskry, który umożliwia sprawdzenie jej, bez konieczności wcześniejszego demontażu. Gdy nie mamy jednak takiego sprzętu – można sprawdzić świece ręcznie. Wystarczy wykręcić świecę podpiąć ją pod dowolny kabel zapłonowy, podłożyć pod coś, co będzie stanowiło uziemienie (dowolny metalowy element – np. dekiel silnika). Następnie odpal silnik i zobacz czy pomiędzy dwiema elektrodami pojawia się iskierka podobna do tej, którą można zobaczyć podczas włączania kuchenki gazowej. Jeżeli na świecy pojawia się iskra, problemów należy doszukiwać się gdzieś indziej.
Można np. sprawdzić, czy kabel się nie poluzował, czy przełącznik nie został uszkodzony, czy może ogniwo zostało w jakiś sposób naruszone- część problemów można ocenić wizualnie. Czasem mała rzecz może sprawiać ogromne problemy przy zapłonie. W quadzie 110 brak iskry może być spowodowany podobnymi czynnikami jak w modelu 125.
Gdy quad 110 wykazuje brak iskry, problemem może być cewka zapłonowa. Za awarię cewki odpowiada zużycie przewodów zapłonowych, więc nie może ona przekierować prądu do zainicjowania iskry. Najczęstszy powód uszkodzenia cewki zapłonowej to zabrudzenie lub zniszczenie złącza niskiego napięcia. Aby samemu sprawdzić, czy cewka zapłonowa działa prawidłowo, należy zbadać opór w cewce. Do tego celu musimy użyć omomierza. Jest on do kupienia w niemal każdym sklepie motoryzacyjnym, a jego cena nie przekracza zwykle 40 złotych. Wyniki wskazane przez omomierz porównać z wartościami, jakie w instrukcji pojazdu uznano za prawidłowe. (Zwykle są podawane też na stronie producenta). Jeżeli będą one niewłaściwe, należy wymienić cewkę lub udać się z quadem do mechanika.
Trzecią rzeczą, mogącą powodować brak iskry w quadzie 110 są przewody. Luźny przewód, zły przełącznik albo złe połączenie kabla może powodować to, że ze świecy nie będzie wydobywać się iskra.
Sprawdź, czy nie ma niestabilnych połączeń lub przełączników, jeśli przewód świecy zapłonowej jest dobrym stanie. Aby rozpocząć naprawę, odłącz główne złącze elektryczne silnika. W wyniku tej czynności przycisk wyłącznika zapłonu i wszystkie powiązane przewody zostaną odłączone. Sprawdź, czy w tej chwili pojawia się iskra.
Diagnoza przewodów zapłonowych jest o tyle żmudna, że trzeba sprawdzać każdy z osobna. Gdy jednak dotrze się do tego awaryjnego, wymiana go jest bardzo prosta. Dlatego też brak iskry w quadzie 250, jak i modelach 110 i 125, nie jest usterką najtrudniejszą w naprawie, podobnie jak trudną do zdiagnozowania.