Strona głównaZakupyOpony diagonalne – w jakich pojazdach sprawdzą się najlepiej?

Opony diagonalne – w jakich pojazdach sprawdzą się najlepiej?

Aktualnie w świecie motoryzacji dominują dwa rodzaje opon – radialne oraz diagonalne. Te drugie mają o wiele większą historię i posiadają w wielu przypadkach zupełnie inne właściwości niż popularniejsze aktualnie opony radialne. W jakich pojazdach jednak opony diagonalne sprawdzą się najlepiej, mając na uwadze ich charakterystykę oraz budowę konkretnych maszyn?

W pierwszej połowie XX wieku jedynym wyborem kierowców były opony diagonalne. Wariant radialny opatentowano bowiem dopiero w 1946 roku, a ten praktycznie od razu zaczął wypierać ten pierwotny rodzaj ogumienia. Czy to oznacza jednak, że opona diagonalna nie nadaje się aktualnie już do niczego? Zdecydowanie nie.

Opony diagonalne – budowa

Opony diagonalne posiadają znaczące konstrukcyjne różnice w porównaniu z oponami radialnymi. W przypadku tego pierwszego rodzaju, mamy tu do czynienia z przynajmniej dwiema warstwami ogumienia, które są wobec siebie ułożone ukośnie pod kątem 20-40 stopni. Jeżeli zaś chodzi o materiały wykorzystywane do tworzenia środka opony, istnieje tutaj spora dowolność – mogą być to druty, stalowe nitki, nylon czy nawet jedwab.

Liczba wspomnianych wyżej warstw będzie różniła się od wielu czynników, choć główną rolę grają tu oczywiście ewentualne obciążenia. Więcej warstw bez wątpienia będą posiadać opony, które będą narażone na większe prędkości czy częste uszkodzenia mechaniczne, a także takie o większym rozmiarze.

Zalety i wady opon diagonalnych

Opony diagonalne oferują użytkownikowi naprawdę dobrą stabilność i świetne tłumienie nierówności dzięki swojej budowie. Dobrze radzą sobie też z utrzymaniem przyczepności w momentach największego obciążenia, na przykład na zakrętach. Budowa opon diagonalnych sprawia, iż wytrzymałość rozłożona jest na całe koło, w tym także i na boki. 

Nie ma oczywiście róży bez kolców – opony diagonalne posiadają pewne wady, o których trudno jest nie wspomnieć. W porównaniu z ogumieniem radialnym ważą one naprawdę wiele i dość szybko się nagrzewają. Nie są one stworzone do osiągania większych prędkości, a także są dość mocno podatne na odkształcanie się, choć trudniej jest je przebić.

Gdzie sprawdzi się opona diagonalna?

Aktualnie opona diagonalna w żadnym wypadku nie sprawdzi się niestety w samochodach osobowych oraz innych pojazdach przeznaczonych typowo na drogi. Może być za to naprawdę dobrym wyborem w pojazdach pracujących na wyższych obciążeniach. Do tej grupy należą na przykład maszyny rolnicze, maszyny budowlane czy pojazdach przemysłowych w portach, fabrykach bądź magazynach.

Jakub Nowak
Miłośnik gry na gitarze, skończył studia ekonomiczne, lubi sprawdzać różnego rodzaju produkty w boju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz komentarz
Proszę wpisać swoje imie