Dostrzegasz niezagospodarowaną niszę? Chcesz sprzedawać własne wyroby lub produkty znanych producentów? Założenie sklepu internetowego to nie tylko kwestie formalne, czyli związane z założeniem działalności gospodarczej – to także konieczność wyboru rozwiązań technologicznych. Masz kilka możliwości – możesz zdecydować się na: sklep open source, sklep SaaS i sklep dedykowany. Które rozwiązanie sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku? Poznaj wskazówki.
Jaką platformę e-commerce wybrać dla sklepu internetowego?
Dostępne platformy e-commerce różnią się głównie nakładem pracy, jaką musi wykonać właściciel sklepu. Jako przedsiębiorca będziesz mieć sporo na głowie. Czy masz wystarczającą wiedzę, czas i środki finansowe, aby wdrożyć i skonfigurować swój sklep? Odpowiedzią właśnie na to pytanie musisz się kierować, wybierając platformę e-commerce. Poznaj zalety i wady każdego z dostępnych rozwiązań.
Open source – zalety i wady
Platforma typu open source (np. PrestaShop, Magento i WooCommerce) wyróżnia się tym, że użytkownik otrzymuje bezpłatnie dostęp do kodu, który następnie może modyfikować. Co to oznacza? Z perspektywy właściciela e-sklepu tyle, że może zbudować dokładnie taki sklep, jakiego potrzebuje – samodzielnie lub z pomocą specjalisty (czyli programisty). To właśnie elastyczność i niskie koszty są największymi zaletami platform open source. Ale nie można zapomnieć też o innych plusach i pewnych minusach.
Najważniejsze zalety platformy open source:
- brak ograniczeń rozwoju sklepu internetowego – platformy open source w żaden sposób nie limitują wolumenu sprzedaży, co może mieć znaczenie, jeżeli masz ambitne plany;
- szansa na stworzenie unikalnego e-sklepu – layout czy kolorystyka mogą zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb, a to oznacza, że żaden użytkownik nie natrafi na dokładnie taki sam sklep;
- pomoc ze strony społeczności – oznacza to, że w razie pytań zawsze znajdzie się osoba, od której uzyskasz odpowiedź;
- możliwość rozwoju sklepu zgodnie z zasadami SEO – optymalizacja PrestaShop ma ogromny wpływ na widoczność e-sklepu w wyszukiwarkach;
- niższe koszty w porównaniu do alternatywnych rozwiązań – nie musisz płacić abonamentu lub tworzyć od podstaw własnego silnika e-sklepu.
Minusy open source, które trzeba uwzględnić:
- konieczność posiadania wiedzy technicznej – nie posiadając kompetencji technicznych lub wolnego czasu, musisz liczyć się z tym, że zapłacisz za usługę wdrożenia;
- kwestie bezpieczeństwa leżą po stronie użytkownika – ponieważ będziesz mieć dostęp do danych klientów, brak wiedzy w tym zakresie może okazać się kosztowny.
Chcesz zorientować się w kosztach pracy specjalistów, którzy wdrażają sklepy oparte na platformach open source? Przejdź do PrestaShop cennik.
Sklep SaaS – zalety i wady
Nie oczekujesz unikalnego designu sklepu internetowego? Wolisz skupić się na marketingu i budowie społeczności, zamiast doglądać kwestii bezpieczeństwa? Model SaaS (Software as a Service) sprowadza się do udostępnienia przez dostawcę oprogramowania w chmurze za opłatą (najczęściej coroczną lub comiesięczną). Aby uruchomić sklep internetowy, nie trzeba instalować żadnych skryptów na serwerze. Do rozpoczęcia sprzedaży nie jest zatem konieczna wiedza techniczna.
Zalety sklepu internetowego w modelu SaaS:
- przewidywalne koszty – jeżeli wybierzesz oprogramowanie SaaS, będziesz korzystać z gotowych rozwiązań w ramach opłaty abonamentowej;
- łatwa personalizacja e-sklepu – odbywa się ona poprzez wybór gotowych rozwiązań, co korzystnie wpływa na czas potrzeby do uruchomienia sprzedaży;
- wysoki poziom zabezpieczeń – to kwestia, która leży po stronie dostawcy oprogramowania.
Kluczowe wady e-sklepu w modelu SaaS:
- małe możliwości dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb – jeżeli sklep będzie się rozwijał, konieczna może okazać się jego migracja np. na platformę open source;
- uzależnienie od dostawcy – mimo że zdarzają się one rzadko, nigdy nie można wykluczyć awarii, które wygenerują straty.
Sklep dedykowany – zalety i wady
Chociaż open source i model SaaS to dwa najpopularniejsze rozwiązania w e-commerce, to nie można zapomnieć o trzecim – dedykowanym sklepie internetowym. Co należy rozumieć przez „dedykowany sklep”? Nie istnieje jedna definicja tego terminu. Według wielu specjalistów jest to platforma e-commerce stworzona zupełnie od zera – a zatem w oparciu o autorskie rozwiązanie, bez wykorzystania dostępnych skryptów. Z drugiej strony można spotkać się z głosami, że sklepem dedykowanym może być też dalece zmodyfikowane oprogramowanie open source.
Zalety sklepu dedykowanego:
- możliwość stworzenia w pełni unikalnego sklepu – to rozwiązanie „uszyte na miarę”, a zatem w pełni zindywidualizowane;
- możliwość wykorzystania niestandardowych rozwiązań – takich, które w przypadku modelu SaaS byłyby praktycznie niemożliwe;
- współpraca z jedną firmą – możesz znaleźć partnera, który zajmie się projektem od A do Z.
Wady sklepu dedykowanego:
- potrzebny czas i koszty uruchomienia e-sklepu – ma to związek z koniecznością stworzenia wszystkich funkcjonalności od podstaw;
- kosztowne zmiany – wprowadzenie zmian trwa, a konieczność angażowania specjalistów wiąże się z konkretnym wydatkiem.
Czym się kierować przy wyborze silnika sklepu internetowego?
Zastanawiasz się, jaki powinien być Twój sklep internetowy? Jeżeli zaczynasz skromnie i Twój budżet jest ograniczony, kluczowe jest, aby silnik e-sklepu posiadał intuicyjny panel administracyjny. Dzięki temu drobne zmiany wprowadzisz samodzielnie, bez konieczności angażowania specjalistów. To pozwoli Ci zaoszczędzić.
Aby sprzedawać, trzeba się wyróżnić. Chociaż to contentem (opisami produktów i zdjęciami) będziesz przekonywać klientów, aby dodali produkt do koszyka, to jednak do pozostania na stronie sklepu i zapoznania się z asortymentem możesz zachęcić atrakcyjnym layoutem. Stąd też wybierając silnik sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na to, czy wprowadzanie modyfikacji wizualnych i personalizacja sklepu są łatwe. Ale i to nie wszystko.
Współcześni klienci są przyzwyczajeni do szybkich i intuicyjnych zakupów online. Jeżeli Twój e-sklep będzie odstawać pod tym względem od nowoczesnych platform e-commerce, wyniki sprzedaży nie będą zadowalające. Stąd też dobrze, aby silnik sklepu zapewniał:
- responsywność – dzięki temu Twój e-sklep będzie dostępny również na urządzeniach mobilnych;
- wsparcie sprzedaży – już od pierwszego dnia gromadź dane i analizuj zamówienia, aby poszerzać ofertę;
- wielojęzyczność – być może masz ambitne plany i nie chcesz się ograniczać do lokalnego rynku, tylko szukać potencjalnych klientów również za granicą;
- wsparcie marketingu – pozwoli Ci to zaoferować klientom m.in. program lojalnościowy;
- uniwersalność – w ten sposób unikniesz potrzeby migracji e-sklepu, gdy baza produktów z miesiąca na miesiąc będzie coraz większa;
- niezbędne funkcjonalności – mowa m.in. o modułach płatności, wysyłki i klientów;
- dostęp do niestandardowych funkcji – mogą one być potrzebne ze względu na profil Twojego sklepu internetowego lub przyjęty model biznesowy.
Kiedy wybrać open source, a kiedy inne rozwiązania?
Jak widzisz, każdy model, w jakim funkcjonują platformy e-commerce, ma swoje zalety i wady. W rezultacie żadnego z rozwiązań nie można uznać za w pełni uniwersalne – każde powstało z myślą o innych potrzebach i oczekiwaniach osób, które chcą prowadzić sklep internetowy. Kiedy z pewnością możesz uznać, że opłaca Ci się wybrać sklep open source?
Platformy open source są dedykowane zarówno małym, jak i średnim e-sklepom, których właściciele chcą mieć możliwość personalizacji, ale nie w pełnym wymiarze. Sklepy open source można uznać za rozwiązanie pośrednie między modelem SaaS a sklepem dedykowanym. Jeżeli masz wiedzę techniczną, cenisz sobie możliwość dostosowania sklepu do własnych potrzeb i jednocześnie nie masz potrzeby tworzyć oprogramowania sklepowego od zera, open source jest rozwiązaniem dla Ciebie.
Powyższe pytanie można też odwrócić – kiedy platforma open source się nie sprawdzi? Jeżeli już od samego początku chcesz wprowadzać liczne, daleko idące zmiany. Wówczas bardziej ekonomicznym rozwiązaniem może okazać się dedykowany sklep internetowy – pozwoli Ci on skupić się jedynie na tych funkcjonalnościach, które są niezbędne. Open source nie sprawdzi się też wtedy, gdy chcesz odciąć się od spraw technicznych i w pełni skoncentrować na kwestiach związanych z marketingiem i sprzedażą – wówczas lepszym wyborem będzie oprogramowanie SaaS.
Artykuł promocyjny.