Strona głównaFinanseJak założyć własny sklep internetowy?

Jak założyć własny sklep internetowy?

Dostrzegasz niezagospodarowaną niszę? Chcesz sprzedawać własne wyroby lub produkty znanych producentów? Założenie sklepu internetowego to nie tylko kwestie formalne, czyli związane z założeniem działalności gospodarczej – to także konieczność wyboru rozwiązań technologicznych. Masz kilka możliwości – możesz zdecydować się na: sklep open source, sklep SaaS i sklep dedykowany. Które rozwiązanie sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku? Poznaj wskazówki.

Jaką platformę e-commerce wybrać dla sklepu internetowego?

Dostępne platformy e-commerce różnią się głównie nakładem pracy, jaką musi wykonać właściciel sklepu. Jako przedsiębiorca będziesz mieć sporo na głowie. Czy masz wystarczającą wiedzę, czas i środki finansowe, aby wdrożyć i skonfigurować swój sklep? Odpowiedzią właśnie na to pytanie musisz się kierować, wybierając platformę e-commerce. Poznaj zalety i wady każdego z dostępnych rozwiązań.

Open source – zalety i wady

Platforma typu open source (np. PrestaShop, Magento i WooCommerce) wyróżnia się tym, że użytkownik otrzymuje bezpłatnie dostęp do kodu, który następnie może modyfikować. Co to oznacza? Z perspektywy właściciela e-sklepu tyle, że może zbudować dokładnie taki sklep, jakiego potrzebuje – samodzielnie lub z pomocą specjalisty (czyli programisty). To właśnie elastyczność i niskie koszty są największymi zaletami platform open source. Ale nie można zapomnieć też o innych plusach i pewnych minusach.

Najważniejsze zalety platformy open source:

  • brak ograniczeń rozwoju sklepu internetowego – platformy open source w żaden sposób nie limitują wolumenu sprzedaży, co może mieć znaczenie, jeżeli masz ambitne plany;
  • szansa na stworzenie unikalnego e-sklepu – layout czy kolorystyka mogą zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb, a to oznacza, że żaden użytkownik nie natrafi na dokładnie taki sam sklep;
  • pomoc ze strony społeczności – oznacza to, że w razie pytań zawsze znajdzie się osoba, od której uzyskasz odpowiedź;
  • możliwość rozwoju sklepu zgodnie z zasadami SEO – optymalizacja PrestaShop ma ogromny wpływ na widoczność e-sklepu w wyszukiwarkach;
  • niższe koszty w porównaniu do alternatywnych rozwiązań – nie musisz płacić abonamentu lub tworzyć od podstaw własnego silnika e-sklepu.

Minusy open source, które trzeba uwzględnić:

  • konieczność posiadania wiedzy technicznej – nie posiadając kompetencji technicznych lub wolnego czasu, musisz liczyć się z tym, że zapłacisz za usługę wdrożenia;
  • kwestie bezpieczeństwa leżą po stronie użytkownika – ponieważ będziesz mieć dostęp do danych klientów, brak wiedzy w tym zakresie może okazać się kosztowny.

Chcesz zorientować się w kosztach pracy specjalistów, którzy wdrażają sklepy oparte na platformach open source? Przejdź do PrestaShop cennik.

Sklep SaaS – zalety i wady

Nie oczekujesz unikalnego designu sklepu internetowego? Wolisz skupić się na marketingu i budowie społeczności, zamiast doglądać kwestii bezpieczeństwa? Model SaaS (Software as a Service) sprowadza się do udostępnienia przez dostawcę oprogramowania w chmurze za opłatą (najczęściej coroczną lub comiesięczną). Aby uruchomić sklep internetowy, nie trzeba instalować żadnych skryptów na serwerze. Do rozpoczęcia sprzedaży nie jest zatem konieczna wiedza techniczna.

Zalety sklepu internetowego w modelu SaaS:

  • przewidywalne koszty – jeżeli wybierzesz oprogramowanie SaaS, będziesz korzystać z gotowych rozwiązań w ramach opłaty abonamentowej;
  • łatwa personalizacja e-sklepu – odbywa się ona poprzez wybór gotowych rozwiązań, co korzystnie wpływa na czas potrzeby do uruchomienia sprzedaży;
  • wysoki poziom zabezpieczeń – to kwestia, która leży po stronie dostawcy oprogramowania.

Kluczowe wady e-sklepu w modelu SaaS:

  • małe możliwości dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb – jeżeli sklep będzie się rozwijał, konieczna może okazać się jego migracja np. na platformę open source;
  • uzależnienie od dostawcy – mimo że zdarzają się one rzadko, nigdy nie można wykluczyć awarii, które wygenerują straty.

Sklep dedykowany – zalety i wady

Chociaż open source i model SaaS to dwa najpopularniejsze rozwiązania w e-commerce, to nie można zapomnieć o trzecim – dedykowanym sklepie internetowym. Co należy rozumieć przez „dedykowany sklep”? Nie istnieje jedna definicja tego terminu. Według wielu specjalistów jest to platforma e-commerce stworzona zupełnie od zera – a zatem w oparciu o autorskie rozwiązanie, bez wykorzystania dostępnych skryptów. Z drugiej strony można spotkać się z głosami, że sklepem dedykowanym może być też dalece zmodyfikowane oprogramowanie open source.

Zalety sklepu dedykowanego:

  • możliwość stworzenia w pełni unikalnego sklepu – to rozwiązanie „uszyte na miarę”, a zatem w pełni zindywidualizowane;
  • możliwość wykorzystania niestandardowych rozwiązań – takich, które w przypadku modelu SaaS byłyby praktycznie niemożliwe;
  • współpraca z jedną firmą – możesz znaleźć partnera, który zajmie się projektem od A do Z.

Wady sklepu dedykowanego:

  • potrzebny czas i koszty uruchomienia e-sklepu – ma to związek z koniecznością stworzenia wszystkich funkcjonalności od podstaw;
  • kosztowne zmiany – wprowadzenie zmian trwa, a konieczność angażowania specjalistów wiąże się z konkretnym wydatkiem.

Czym się kierować przy wyborze silnika sklepu internetowego?

Zastanawiasz się, jaki powinien być Twój sklep internetowy? Jeżeli zaczynasz skromnie i Twój budżet jest ograniczony, kluczowe jest, aby silnik e-sklepu posiadał intuicyjny panel administracyjny. Dzięki temu drobne zmiany wprowadzisz samodzielnie, bez konieczności angażowania specjalistów. To pozwoli Ci zaoszczędzić.

Aby sprzedawać, trzeba się wyróżnić. Chociaż to contentem (opisami produktów i zdjęciami) będziesz przekonywać klientów, aby dodali produkt do koszyka, to jednak do pozostania na stronie sklepu i zapoznania się z asortymentem możesz zachęcić atrakcyjnym layoutem. Stąd też wybierając silnik sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę na to, czy wprowadzanie modyfikacji wizualnych i personalizacja sklepu są łatwe. Ale i to nie wszystko.

Współcześni klienci są przyzwyczajeni do szybkich i intuicyjnych zakupów online. Jeżeli Twój e-sklep będzie odstawać pod tym względem od nowoczesnych platform e-commerce, wyniki sprzedaży nie będą zadowalające. Stąd też dobrze, aby silnik sklepu zapewniał:

  • responsywność – dzięki temu Twój e-sklep będzie dostępny również na urządzeniach mobilnych;
  • wsparcie sprzedaży – już od pierwszego dnia gromadź dane i analizuj zamówienia, aby poszerzać ofertę;
  • wielojęzyczność – być może masz ambitne plany i nie chcesz się ograniczać do lokalnego rynku, tylko szukać potencjalnych klientów również za granicą;
  • wsparcie marketingu – pozwoli Ci to zaoferować klientom m.in. program lojalnościowy;
  • uniwersalność – w ten sposób unikniesz potrzeby migracji e-sklepu, gdy baza produktów z miesiąca na miesiąc będzie coraz większa;
  • niezbędne funkcjonalności – mowa m.in. o modułach płatności, wysyłki i klientów;
  • dostęp do niestandardowych funkcji – mogą one być potrzebne ze względu na profil Twojego sklepu internetowego lub przyjęty model biznesowy.

Kiedy wybrać open source, a kiedy inne rozwiązania?

Jak widzisz, każdy model, w jakim funkcjonują platformy e-commerce, ma swoje zalety i wady. W rezultacie żadnego z rozwiązań nie można uznać za w pełni uniwersalne – każde powstało z myślą o innych potrzebach i oczekiwaniach osób, które chcą prowadzić sklep internetowy. Kiedy z pewnością możesz uznać, że opłaca Ci się wybrać sklep open source?

Platformy open source są dedykowane zarówno małym, jak i średnim e-sklepom, których właściciele chcą mieć możliwość personalizacji, ale nie w pełnym wymiarze. Sklepy open source można uznać za rozwiązanie pośrednie między modelem SaaS a sklepem dedykowanym. Jeżeli masz wiedzę techniczną, cenisz sobie możliwość dostosowania sklepu do własnych potrzeb i jednocześnie nie masz potrzeby tworzyć oprogramowania sklepowego od zera, open source jest rozwiązaniem dla Ciebie.

Powyższe pytanie można też odwrócić – kiedy platforma open source się nie sprawdzi? Jeżeli już od samego początku chcesz wprowadzać liczne, daleko idące zmiany. Wówczas bardziej ekonomicznym rozwiązaniem może okazać się dedykowany sklep internetowy – pozwoli Ci on skupić się jedynie na tych funkcjonalnościach, które są niezbędne. Open source nie sprawdzi się też wtedy, gdy chcesz odciąć się od spraw technicznych i w pełni skoncentrować na kwestiach związanych z marketingiem i sprzedażą – wówczas lepszym wyborem będzie oprogramowanie SaaS.

Artykuł promocyjny.

Jakub Nowak
Jakub Nowak
Miłośnik gry na gitarze, skończył studia ekonomiczne, lubi sprawdzać różnego rodzaju produkty w boju.
Sprawdź jeszcze

Popularne